We doen er alles aan om te zorgen dat niemand in de knel komt

Geplaatst: 11-4-2020

Nieuwsbericht afbeelding

Een man die de medicatie voor zijn zieke vrouw niet meer bij de apotheek kan ophalen. Inwoners die geen boodschappen meer kunnen doen, of bang zijn om in de financiële problemen te komen. Het zijn maar een paar van de kwesties die de medewerkers van het Meldpunt voor hulp, zorg en ondersteuning krijgen voorgelegd. Samen met de bellers gaan ze op zoek naar een oplossing.

Drie weken geleden opende de gemeente Moerdijk het speciale Meldpunt voor hulp, zorg en ondersteuning. Inwoners die door de coronacrisis in de problemen dreigen te komen kunnen hier terecht, maar ook professionals en mantelzorgers die ernstige situaties signaleren.

Ilona van de Korput is één van de drie consulenten die dagelijks de telefoon van het Meldpunt bemenst. “Op deze manier zorgen we dat mensen in deze periode niet tussen wal en schip vallen”, vertelt ze. “We kunnen nu niemand thuis bezoeken, maar zo houden we toch de vinger aan de pols.”

“Niet van het kastje naar de muur sturen”

“Het is niet zo dat de telefoon continu gaat hoor. Dat kun je aan de ene kant verklaren omdat overal in de gemeente Moerdijk mensen zelf al op allerlei manieren voor elkaar proberen te zorgen. Dat is natuurlijk geweldig. Wij krijgen vooral de mensen aan de telefoon die er niet meer uitkomen en de meer ingewikkelde situaties. De mensen die bellen zijn blij dat we met ze meedenken en ze niet van het kastje naar de muur sturen. Voor mensen die in de problemen komen omdat ze bijvoorbeeld geen boodschappen meer kunnen doen, of niet kunnen beschikken over een warme maaltijd, kijk ik of ze hulp in hun eigen netwerk kunnen vinden. En als dat niet mogelijk is, of er een vrijwilliger beschikbaar is. We zorgen altijd voor een oplossing. We hebben natuurlijk ook te maken met complexere situaties zoals oplopende spanningen in de thuissituatie en overbelaste mantelzorgers door de sluiting van de dagbesteding, scholen en kinderopvang. Ook krijgen we bijna dagelijks financiële vragen. Natuurlijk lukt het dan niet altijd om direct een panklare oplossing te bieden. Indien noodzakelijk schakelen we met partners zoals huisarts en Werkplein Hart van West-Brabant om samen tot een oplossing te komen.”

Niemand in de knel

Om op tijd kwetsbare situaties te signaleren bellen Ilona en haar collega’s inmiddels ook zelf cliënten die in het gemeentelijk Wmo-bestand staan. “Niet iedereen pakt de telefoon om ons te bellen”, legt ze uit. “En bovendien: wij kunnen nu geen huisbezoeken meer afleggen, dus contact is in deze periode even wat moeilijker. We doen er alles aan om te zorgen dat niemand in de knel komt. Inmiddels hebben we al zo’n 200 cliënten gebeld. Dat wordt erg op prijs gesteld.” Het Meldpunt voor hulp, zorg en ondersteuning is dagelijks bereikbaar tussen 8.30 uur en 17.00 uur via 0168 373 970.