Can you bridge the distance? Denktank moet jongeren werven voor industrieterrein Moerdijk

Geplaatst: 30-1-2020

Nieuwsbericht afbeelding

“Stel een team samen van studenten en bedrijven dat doorlopend initiatieven bedenkt en realiseert om de brug te slaan tussen jongeren en het haven- en industrieterrein Moerdijk. De pijlers? Storytelling, events en samenwerking.” Dat is de winnende oplossing voor het vraagstuk ‘Hoe krijgen we stagiairs en jonge medewerkers naar bedrijven op haven- en industrieterrein Moerdijk?’. Renate, Jeroen, Pepijn, Annefleur en Lois van team rood bedachten het idee tijdens een hackathon waar circa 50 studenten van Avans Breda werden uitgedaagd om binnen 36 uur een plan te ontwikkelen om iets te doen aan het tekort aan jongeren voor stage- en werkplaatsen op haven- en industrieterrein Moerdijk. De winnaars mogen hun idee nu gaan uitwerken in de praktijk.

Een hackathon is een evenement waarbij teams non-stop aan de slag gaan om binnen korte tijd oplossingen te verzinnen voor een vraagstuk. Een prangend exemplaar in dit geval: bedrijven op haven- en industrieterrein Moerdijk hebben moeite om jongeren aan te trekken die hun stage- en werkplekken moeten invullen. Daarom werd besloten de kwestie aan de doelgroep zelf voor te leggen. Studenten Human Resource Management van Avans Breda staken de koppen 36 uur bij elkaar en bedachten inventieve oplossingen.

Een jury onder leiding van wethouder Thomas Zwiers met afgevaardigden van o.a. Port of Moerdijk, gemeente Moerdijk, VNO-NCW en een aantal bedrijven beoordeelde de teams op impact, originaliteit en haalbaarheid. “Het concept van team rood heeft de meeste potentie. De ideeën van het team, waaronder een bussafari, de oprichting van een learning center en een sterke ‘branding’ van het gebied verdienen een verdere uitwerking”, aldus de jury.

Meer jongeren en studenten aantrekken

Het haven- en industrieterrein Moerdijk is met een oppervlakte van ruim 2500 hectare, circa 440 bedrijven en zo’n 10.000 directe arbeidsplaatsen de grootste werklocatie van Brabant. Om te kunnen zorgen dat ook in de toekomst alle vacatures kunnen worden ingevuld met de beste kandidaten zoeken bedrijven naar oplossingen om meer jongeren en studenten aan te trekken. Renate, Jeroen, Pepijn, Annefleur en Lois krijgen nu zo’n drie maanden de tijd om hun idee uit te werken tot een volwaardig project dat ook echt kan worden toegepast op de werkvloer.