Wat (straat)verlichting na de donkere dagen…

Geplaatst: 14-1-2020

De gemeente ontvangt de laatste tijd veel meldingen over straatverlichting. Een kapotte lantaarn, een hele straat zonder licht of een donker terrein. Zeker in deze donkerste dagen van het jaar heel vervelend natuurlijk. Vaak gaat het om een kapot lampje dat vervangen kan worden of een lichtmast die eerder aan het einde van zijn levensduur is dan verwacht. Zit een hele straat zonder verlichting, dan gaat het vaak om een storing bij Enexis, de netbeheerder. 

Reparaties

Sinds kort worden reparaties aan de openbare verlichting niet meer door de gemeente uitgevoerd, maar door een externe aannemer. De afspraak met de aannemer is dat defecten binnen 10 werkdagen zijn hersteld. De aannemer zat tot voor kort in de opstartperiode en daarom kon het soms wat langer duren. Op storingen aan het netwerk heeft de gemeente geen invloed; die worden bij Enexis gemeld. Als veel lichtpunten uitgevallen zijn, zal Enexis sneller herstellen dan wanneer het een paar lichtpunten betreft. 

Graafwerkzaamheden

Momenteel wordt er op diverse plekken hard gewerkt om de openbare ruimte van de gemeente te verfraaien. Bij het graven wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met aanwezig kabels- en leidingen. Toch gebeurt het soms dat een kabel niet ligt waar we hem verwachtten en deze kapot gaat. Soms is dat niet direct zichtbaar en blijkt dat pas ’s avonds als het donker blijft op straat. 

Hoe kunt u een melding doorgeven en wat gebeurt ermee? 

Een melding over kapotte straatverlichting doet u bij voorkeur eenvoudig zelf online: ‘Melding doorgeven’. Vanaf nu ziet u direct of de storing al door iemand anders is gemeld. Bovendien houden we u op de hoogte van de afhandeling, als u dat wilt. U kunt een storing ook melden via de BuitenBeter-app. Bent u niet in staat zelf melding te maken, bel dan 14 0168, dan helpen we u daarbij.