Column wethouder Frans Fakkers: Gemeente ook na sluitingstijd telefonisch bereikbaar

Geplaatst: 24-11-2015

Samen met inwoners werken aan een gemeente waar het veilig en prettig wonen is, waar voorzieningen goed bereikbaar zijn en waar werkgelegenheid ontstaat. Dat is kort gezegd de insteek en ambitie waarmee we deze collegeperiode startten. Samenwerken is daarbij belangrijk: met onze inwoners, met andere gemeenten, met instellingen, met politie en andere hulpdiensten. Oók centraal daarin staat onze dienstverlening aan u. Behalve ‘de centen’ is dat één van de onderwerpen in mijn portefeuille. Het past me goed want ik vind de menselijke maat, het contact met elkaar, omzien naar elkaar, belangrijk. Het is de basis van samen leven, samen werken, samen wonen.

‘Dienstverlening’  is een ruim begrip, maar of het nu om persoonlijk, telefonisch of digitaal contact gaat: het begint altijd met goede omgangsvormen. Maar ook: hoe snel reageren we op uw vragen, zijn we correct en duidelijk in onze berichtgeving en hoe makkelijk kunt u bij ons terecht? Daar werken we continu aan. Eén van de resultaten daarvan is dat u, met ingang van 1 januari aanstaande, ook ná kantoortijden een professionele medewerker aan de telefoon krijgt als u ons belt. We gaan er van uit dat u buiten kantoortijden belt met spoedeisende vragen of opmerkingen, of over incidenten. Zeker dan is het prettig als u persoonlijk te woord gestaan wordt.

Op dit moment krijgt u nog een bandje te horen met een tekst die verwijst naar een spoednummer, waarbij u dan een voicemail kunt inspreken. Ook bij incidenten krijgen mensen een meldtekst. De ervaring leert dat dat mensen ontmoedigt, dat er onduidelijkheid of  irritatie ontstaat. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Daarom sluiten we per 1 januari aan bij een contactcenter. Zo heeft u óók buiten kantoortijden snel en persoonlijk contact. Ik ben blij met deze stap!

Overigens kunt u meldingen over zwerfvuil, losliggende stoeptegels, straatverlichting en andere dingen die u opvallen in de straten of wegen altijd melden via de BuitenBeter-app. Met uw smartphone maakt u snel en makkelijk ter plekke een melding. Zo kunnen we snel aan de slag en zorgen we samen voor schoon en veilig wonen.