Bijeenkomst techniek 3 september 2024
Heeft de gemeente al een keuze gemaakt voor de warmteoplossing?
Nee, de gemeente heeft nog geen keuze gemaakt. We onderzoeken samen met de bewoners van Helwijk welke oplossing het beste aansluit bij wat inwoners belangrijk vinden.
Gaat een klein groepje inwoners, die naar de bijeenkomsten komen, bepalen wat de warmteoplossing wordt?
Nee. Alle inwoners van Helwijk krijgen een vragenlijst met vragen over wat zij belangrijk vinden. De resultaten worden gebruikt om tot een keuze te komen. Tijdens de bijeenkomst op 29 oktober kan een klein groepje inwoners meedenken over de vragenlijst. Het projectteam (gemeente, Woonkwartier, Energiek Moerdijk en een gespecialiseerd bureau) maakt de vragenlijst.
Wanneer wordt een definitieve warmteoplossing gekozen?
In de eerste helft van 2025, op basis van de resultaten van de vragenlijst.
Wanneer krijg ik gedetailleerde informatie over de passende warmteoplossing?
Op basis van de resultaten van de vragenlijst gaan we een aantal passende oplossingen verder uitwerken. Na het uitwerken kunnen we meer informatie geven over kosten, opbrengsten en welke werkzaamheden nodig zijn om over te stappen. Op basis hiervan kunnen we een definitieve keuze maken.
Waarom duurt het traject zo lang?
Het aardgasvrij maken van een heel dorp is een zeer ingewikkelde opgave en vereist goede voorbereidingen. De duur van dit traject is afhankelijk van de keuze van de warmteoplossing. Gemiddeld genomen duren collectieve of gezamenlijke oplossingen langer, zo’n 8-12 jaar. Als Helwijk een individuele oplossing kiest, waarbij iedereen zijn/haar eigen systeem heeft, dan hangt de snelheid af van het individuele huishouden en Woonkwartier.
Wat is de Energiebox en hoe kan ik hiervan gebruikmaken?
De Energiebox is een initiatief van de gemeente Moerdijk om inwoners te helpen hun energierekening te verlagen. Als inwoner van Helwijk kunt u gratis energiebesparende producten ter waarde van ongeveer €150,00 laten installeren, zoals tochtstrips, radiatorfolie en LED lampen. Een medewerker van Energiebox komt bij u langs en installeert de producten direct in uw woning. Dit kan u tot wel €300,00 per jaar besparen. U kunt een afspraak maken door naar www.energiebox.org/moerdijk te gaan of te bellen naar (0168) 74 50 83. Het bezoek en de installatie zijn geheel kosteloos.
Wordt het traject voor woningeigenaren en huurders gelijk behandeld?
Het traject start gezamenlijk, maar woningeigenaren en huurders kunnen in latere fasen een andere benadering krijgen. Zo kunnen er specifieke bijeenkomsten of informatie worden gegeven die alleen voor woningeigenaren of huurders relevant zijn. We zorgen ervoor dat iedereen goed geïnformeerd blijft.
Hebben bewoners van huurwoningen ook een vrije keuze?
Bewoners van huurwoningen worden door Woonkwartier betrokken bij de keuze voor de warmteoplossing. Woonkwartier is verantwoordelijk voor de verduurzaming van de huurwoningen, maar wil dit doen in overleg met de huurders. Uiteindelijk zal minimaal 70% van de huurders akkoord moeten gaan voordat de werkzaamheden worden uitgevoerd.
Woningeigenaren houden altijd een vrije keuze.
Wat moet ik doen met wateroverlast in mijn huurwoning?
Indien u last heeft van wateroverlast kunt u contact opnemen met het Klantadviescentrum van Woonkwartier, via 0168 350 000. De wijkregisseur technisch beheer zal dan bij u langskomen om te beoordelen wat er nodig is. Het kan zijn dat deze werkzaamheden uitgevoerd moeten worden door een externe aannemer van Woonkwartier.
Waarom worden er zoveel verschillende warmteoplossingen besproken?
Bewoners ervaren soms dat dingen niet transparant verlopen. Het aardgasvrij maken van uw woning is nogal ingrijpend, en daarom vinden wij transparantie erg belangrijk. Dat betekent dat we iedereen de kans geven om te zien welke stappen er nodig zijn. Een van de eerste stappen is het in beeld brengen van alle warmteoplossingen.
Zijn zonnepanelen nog zinvol als er mogelijk een warmtenet komt?
Zonnepanelen kunnen nog steeds nuttig zijn, ook als er een warmtenet komt. De opgewekte elektriciteit kan worden gebruikt voor toepassingen in huis of worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet.
Wat gebeurt er als de kosten hoger uitvallen dan verwacht?
Het is moeilijk te voorspellen wat de toekomstige kosten zijn, zowel met als zonder aardgas. Als bewoners de meest betrouwbare oplossing belangrijk vinden, dan gaan we daar naar op zoek. Ook dit bepalen we op basis van de vragenlijst. Als de kosten anders zijn dan we eerder dachten, zullen we dat duidelijk communiceren.