Een openstaande rekening voor huur, zorgpremie, energie of water kan duiden op financiële problemen. Daarom zijn verhuurders, zorgverzekeraars, energiebedrijven en het waterbedrijf wettelijk verplicht om betalingsachterstanden te melden bij de gemeente. Zo kan de gemeente op tijd ondersteuning aanbieden om problemen op te lossen en (ernstige) schuldensituaties te voorkomen. Hierbij gebruikt de gemeente persoonsgegevens. Wij leggen graag uit hoe we dat doen.
Van wie verzamelt de gemeente persoonsgegevens?
De gemeente verzamelt en gebruikt persoonsgegevens van inwoners met betalingsachterstanden op hun vaste lasten. Het gaat om inwoners met een betalingsachterstand bij hun verhuurder, zorgverzekeraar, energie- en of waterbedrijf. Deze organisaties noemen we: vaste-lasten-partners. Zij doen een melding bij de gemeente, zodat wij gericht hulp kunnen aanbieden.
Welke gegevens gebruikt de gemeente?
De gemeente gebruikt onderstaande persoonsgegevens van de betrokken inwoners:
- NAW-gegevens
- geboortedatum
- geslacht
- administratienummer
- BSN
- telefoonnummer
- mailadres
- gegevens over de betalingsachterstand
- gegevens over een lopend schuldhulpverleningstraject
- data en aard van contacten met betrokken inwoner
- resultaat contacten met betrokken inwoner
- acceptatie of afwijzing van het hulpaanbod
- indicatie wijze van oplossen betalingsachterstand
- indicatie aard vervolghulp
- bevindingen en verslagen van betrokken hulpverleners
Doel van het gebruik van persoonsgegevens
De gemeente gebruikt persoonsgegevens voor verschillende doeleinden:
- beoordelen en voorkomen van problematische schulden, dreigende schulden, huisuitzettingen, afsluitingen en verder oplopende incassokosten;
- raadplegen en informeren van en communiceren met betrokken (medewerkers van) vaste-lasten-partners en hulpverlenende organisaties;
- maken van managementrapportages om de dienstverlening te verbeteren en de verantwoording van het beleid te verbeteren;
- uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek en statistiek;
- uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek.
Grondslag voor het gebruik van persoonsgegevens
De gemeente gebruikt persoonsgegevens alleen als daar een grondslag voor is. Vroegsignalering van schulden is wettelijk verplicht. De Wet gemeentelijke schuldhulpverlening verplicht gemeenten om meldingen van betalingsachterstand te ontvangen van verhuurders, zorgverzekeraars, energiebedrijven en het waterbedrijf. Deze wet verplicht de gemeente ook om aan de betrokken inwoners een hulpaanbod te doen.
Wie ontvangen de persoonsgegevens?
De gemeente deelt de persoonsgegevens met de medewerkers Vroeg Eropaf. Ook deelt de gemeente persoonsgegevens met de vaste-lasten-partners die de betalingsachterstanden melden. Tot slot deelt de gemeente persoonsgegevens met de applicatiebeheerder die namens de gemeente de gegevens verwerkt. Persoonsgegevens blijven altijd binnen de Europese Economische Ruimte en worden niet doorgegeven aan andere landen.
Hoe lang worden persoonsgegevens bewaard?
De gegevens worden bewaard tot maximaal 1 jaar na het beëindigen van de hulpverlening in het kader van vroegsignalering. Dit gebeurt om de juiste hulp te kunnen bieden als een inwoner binnen een jaar opnieuw wordt aangemeld met een betalingsachterstand. Bijlagen en aanvullende documenten die persoonsgegevens kunnen bevatten worden na een jaar verwijderd. Overige herleidbare persoonsgegevens worden geanonimiseerd.
Wilt u niet dat de gemeente de gegevens van uw betalingsachterstanden krijgt?
Meldt dit dan aan uw verhuurder, zorgverzekeraar, energie- of waterbedrijf.
Heeft u vragen over het gebruik van uw persoonsgegevens of wilt u een beroep doen op uw privacy-rechten?
Ga dan naar de privacyverklaring van de gemeente.