Fakkel Shell Moerdijk

Geplaatst: 15-8-2020

Shell Moerdijk

Shell Moerdijk moest sinds woensdagochtend flink fakkelen door een fabrieksstoring. De fakkel is inmiddels teruggebracht en zorgt niet langer voor geluids- of lichthinder.

Hoewel het misschien niet zo overkomt, is fakkelen juist een veiligheidsklep: gas dat nog in de fabriek zit, wordt op een veilige en beheerste manier verbrand. Beheerst, maar wel hinderlijk voor de buren. Voor de laatste ontwikkelingen volg de website en  het twitteraccount van Shell Moerdijk.

Stand van zaken zaterdag 15 augustus, 14.00 uur
Het is Shell gelukt om de fabriek vrijdagavond weer op te starten en volgens de juiste specificaties te laten produceren. De fakkel is teruggebracht en zorgt niet langer voor geluids- of lichthinder.

Stand van zaken vrijdag 14 augustus, 19.20 uur
Shell gaat nu de laatste fase van de opstart in. Dit betekent wel dat zij vanavond en vannacht nog moeten fakkelen om de fabriek weer volgens de juiste specificaties te kunnen laten produceren. Shell laat weten het bijzonder vervelend te vinden dat zij opnieuw voor licht- en geluidshinder zorgen. Shell heeft uitgezocht of een andere timing mogelijk is, maar dat zou juist leiden tot meer verstoring en meer fakkelen. Als alles nu volgens plan verloopt, hoopt men zaterdag de fakkel tot een minimum beperkt te hebben.

Stand van zaken donderdag 13 augustus, 21.00 uur
Shell heeft laten weten dat het helaas nog noodzakelijk blijft om te fakkelen om de inhoud van de fabriek veilig te verbranden. Shell gaat een aantal technische ingrepen doen waarmee zij ernaar streven om de fakkel in de loop van komende nacht verder te kunnen verlagen. Shell realiseert zich dat de fakkel veel hinder veroorzaakt en werkt er dan ook met man en macht aan om de fabriek weer draaiende te krijgen en zo met fakkelen te kunnen stoppen.

Stand van zaken donderdag 13 augustus, 12.00 uur
Shell Moerdijk heeft de oorzaak van de storing vastgesteld en is bezig met opstarten. Dit zal de komende dagen nog gepaard kunnen gaan met overlast. Shell Moerdijk vindt het bijzonder vervelend en werkt er hard aan om de overlast zo veel mogelijk te beperken.