Resultaten campagne ‘Wat heb je aan €30.000,- als daarna...?’ Ruim 85.000 havenmedewerkers bereikt via social media

Geplaatst: 17-12-2021

De afgelopen acht weken liep de campagne ‘Wat heb je aan €30.000,- als daarna...?’ in de havens van Moerdijk, Terneuzen en Vlissingen/Borsele. De campagne richtte zich op medewerkers van de zeehavens, van de werkvloer tot aan de directie. Zij zijn regelmatig getuige van verdachte activiteiten. Bovendien kunnen ze door criminelen ook benaderd worden voor 'hulp' in ruil voor geld. Om ervoor te zorgen dat ze hier geen gehoor aan geven en zaken melden startte de campagne waarmee in totaal 85.206 mensen werden bereikt. Wat vertelt dit?

Social media

624.414 keer zagen mensen iets over het onderwerp via social media voorbij komen. 2501 Keer werd er doorgeklikt op links voor meer informatie en 360 mensen speelden mee met een quiz over hoe je criminaliteit kunt herkennen en hiervan melding kunt maken.

De meldknop in de campagne werd 101 keer ingedrukt. Deze gaf de mogelijkheid om contact te leggen met Meld Misdaad Anoniem waar anoniem gemeld kan worden. De campagne had het beste bereik bij mensen tussen de 25 en 34 jaar.

Gerben Dijksterhuis, burgemeester van Borsele en voorzitter van de Havendriehoek: “We zijn erg tevreden met de resultaten die deze campagne heeft opgeleverd. Havenmedewerkers zijn moeilijk te bereiken, maar we zien dat social media hiervoor een geschikte weg blijkt. We hebben ruim 85.000 mensen kunnen bereiken, iets om trots op te zijn. Nu is het tijd voor een evaluatie, in 2022 zetten we opnieuw een soortgelijke campagne in om havenmedewerkers weerbaarder te maken tegen ondermijnende criminaliteit!”

Wat valt op tussen de verschilende gebieden?

Het meeste en beste bereik werd in Moerdijk gegenereerd. Hier werd ook het meeste geklikt op advertenties. De video van de planner met haar verhaal is van alle content het beste bekeken.

Gebied Bereikte personenAdvertentieweergavenMeldknopQuiz deelnemers

Moerdijk

32.513

212.666

40x

138

Terneuzen

27.940

233.917

29x

111

Vlissingen/Borsele

24.753

177.831

32x

111

Programma Veilige Zeehavens De campagne ‘Wat heb je aan 30.000 euro als daarna….’ is onderdeel van het programma Veilige Zeehavens waarin publiek/private partners samenwerken om criminaliteit in de havens te voorkomen, te herkennen en te melden.

Deelnemers zijn havenbedrijven North Sea Port en Port of Moerdijk, gemeenten Borsele, Vlissingen, Moerdijk en Terneuzen, Douane, Openbaar Ministerie, Politie, Koninklijke Marechaussee, ondersteund door Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland. Meer informatie over het programma is te vinden op www.veiligezeehavens.nl