Het IDO-punt: voor iedereen die vastloopt in de digitale wereld
In een samenleving die razendsnel digitaliseert, is het voor veel mensen lastig om bij te blijven. Gelukkig is er het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Dat is een plek waar inwoners gratis terechtkunnen voor hulp bij het regelen van online (overheids)zaken. Bijvoorbeeld het aanvragen van een DigiD, huur- en zorgtoeslagen of AOW, of het verlengen van een rijbewijs. Mariëlle van den Diepstraten (Consulent Basisvaardigheden en Coördinator van het Digi-Taalhuis) ziet dagelijks hoe het IDO-punt mensen helpt om hun weg te vinden in de digitale wereld van overheidsdiensten.

“Het IDO-punt is er voor iedereen die vastloopt in de digitale wereld,” vertelt Mariëlle. “Of het nu gaat om het aanvragen van een DigiD, het maken van een afspraak bij de gemeente of het installeren van een app op je telefoon – wij helpen je op weg.”
“Het IDO is ontstaan uit een landelijke samenwerking tussen de overheid en bibliotheken. In de gemeente Moerdijk startte ongeveer vijf jaar geleden het eerste IDO-punt. Dat zijn er nu al drie: in Zevenbergen, Helwijk/Willemstad en Fijnaart. We zijn letterlijk dichter bij de mensen gaan zitten. In Helwijk/Willemstad zit het IDO-punt in het gemeenschapshuis, in Fijnaart zelfs in een basisschool. Dat maakt de drempel lager”, vertelt wethouder Bennie Blom.
Welke hulpvragen komen binnen?
De meest gestelde vragen bij de IDO-punten in Moerdijk gaan over DigiD: het aanvragen, activeren en gebruiken ervan. Maar ook vragen over praktische zaken zoals het maken van een afspraak bij het gemeentehuis, het gebruik van apps op de telefoon, het printen van documenten en het zoeken op gemeentelijke websites komen regelmatig voorbij. Zelfs vragen over het openbaar vervoer en buurtbussen worden gesteld. Mariëlle: “We zien dat er elk jaar weer meer vragen komen bij de IDO-punten. Hartstikke mooi natuurlijk, want uiteindelijk willen we dat elke inwoner ons weet te vinden. Iedereen is ook welkom bij het IDO-punt, ongeacht leeftijd of hoe goed of slecht je digitaal vaardig bent. We zien wel dat vooral inwoners tussen de 40 en 65 bij ons komen met een vraag. Dat is ook de groep die veel in aanraking komt met digitale overheidszaken, zoals het aanvragen van toeslagen, het regelen van het pensioen of het inloggen met DigiD. Inwoners met specifieke hulpvragen kunnen we ook begeleiden naar cursussen waar ze hun digitale vaardigheden verder kunnen ontwikkelen. Bijvoorbeeld Digisterker, of de Klik&Tik-cursus.”
Een verschil maken in het leven van mensen
De impact van het IDO-punt gaat verder dan alleen praktische hulp. Mariëlle deelt het verhaal van een inwoonster uit Helwijk die zich meldde met een vraag: “Ze was redelijk digitaal vaardig, maar had moeite met DigiD. Ze kwam een paar keer langs, en uiteindelijk stroomde ze door naar een cursus. Nu regelt ze alles zelf.”
Een ander voorbeeld: iemand die zich meldde met een passie voor koken. “Hij ontdekte YouTube in één van de cursussen en begon recepten op te zoeken. Nu zit hij elke dag de lekkerste recepten op het internet te verzamelen zodat hij die thuis kan maken. Het is prachtig om te zien hoe digitale vaardigheden iemands leven kunnen verrijken.”
De cursussen zijn flexibel: mensen kunnen instromen wanneer ze willen en stoppen wanneer ze er klaar voor zijn. Het sociale aspect tijdens de cursussen is ook erg belangrijk – de cursisten helpen elkaar en kunnen samen sparren over digitale vraagstukken.
Digitale inclusie: een maatschappelijke noodzaak
Volgens Mariëlle is digitale inclusie essentieel. “We leven in een digitale samenleving, maar niet iedereen is digitaal vaardig. Organisaties moeten zich dat wel realiseren.” Ze vergelijkt de digitale wereld met een snelweg: “snel en efficiënt, maar er moet altijd een papieren vluchtstrook zijn voor wie dat nodig heeft.”
Ze benadrukt dat organisaties zich bewust moeten zijn van deze kloof. “Een huisarts die alleen via een app bereikbaar is, of een gemeente met een digitale aanmeldzuil – dat werkt niet voor iedereen. Het IDO-punt helpt die werelden met elkaar te verbinden.”
De toekomst van het IDO-punt
De rol van het IDO-punt zal alleen maar groter worden. Naarmate de overheid verder digitaliseert, wordt het IDO-punt een essentiële schakel in de dienstverlening. “Het is niet meer weg te denken,” zegt Mariëlle. “We spelen in op trends en behoeften, en bieden een plek waar mensen elkaar kunnen helpen – van parkeerapps tot fietsroutes.”
Het IDO-punt is daarmee niet alleen een informatiepunt, maar ook een ontmoetingsplek, een leeromgeving en een springplank naar digitale zelfredzaamheid.
Meer weten?
Er zijn drie IDO-punten in de gemeente Moerdijk:
- IDO-punt Zevenbergen: bibliotheek, Pastoor van Kessellaan 15 (tijdens openingstijden van de bibliotheek)
- IDO-punt Fijnaart: basisschool De Fijne Aarde, Prinses Irenestraat 3 (1e woensdag van de maand: 8.30-10.00 uur)
- IDO-punt Helwijk/Willemstad: De Blokhut, Prins Bernhardplein 2 (3e woensdag van de maand: 10.00-11.30 uur)
Meer informatie vindt u op de website van de Bibliotheek West-Brabant.
Contact opnemen met een IDO-punt?
Stuur dan een e-mail naar: digitaalhuis@bibliotheekwb.nl.
Of bel of stuur of een WhatsApp-bericht naar: 06 18 05 22 48.