Naar aardgasvrij wonen: Transitievisie Warmte

De overstap naar aardgasvrij wonen is niet makkelijk. Daarom heeft de gemeente een plan gemaakt. Hierin staat hoe we in Moerdijk stap voor stap naar aardgasvrij wonen in 2050 willen gaan. Dit plan is de Transitievisie Warmte.

In de komende 10 jaar ligt de focus op isolatie, hybride warmtepompen en verkenning van buurten waar een warmtenet mogelijk is.

Stap voor stap: beginnen met isoleren

Tot 2030 zullen geen woningen gedwongen van het aardgasnetwerk af gaan. In de komende jaren ligt de focus vooral op isolatie van oudere woningen. Vooral in de wijken die voor 1975 gebouwd zijn. Alles wat je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken. Daarnaast is isolatie ook nodig om over te stappen op aardgasvrije oplossingen die je huis met lagere temperaturen verwarmen. Hiermee wil de gemeente bereiken dat zoveel mogelijk woningen in 2030 klaar zijn voor een overstap naar aardgasvrij.

Alternatieven voor aardgas: individuele oplossingen als uitgangspunt en collectieve mogelijkheden verkennen

Voor de meeste huishoudens zal een individuele oplossing als een warmtepomp het alternatief voor aardgas worden. Daarom gaat de gemeente inzetten op (hybride) warmtepompen voor woningen die na 1975 gebouwd zijn. In Zevenbergschen Hoek, Zevenbergen, Moerdijk en Klundert verkent de gemeente mogelijke collectieve aardgasvrije alternatieven.

Bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden