Voor vluchtelingen, opvanglocaties en opvanggezinnen

Informatie en handige links voor opvanglocaties en opvanggezinnen

• De Rijksoverheid heeft een handreiking particuliere opvang gemaakt.
  • Vangt u vluchtelingen op? Zorg dan dat zij zich ook inschrijven bij de Basis Registratie Personen (BRP) van de gemeente.
  • Er is een verzamelwebsite van alle particuliere initiatieven en de plek waar Nederlanders (particulieren) en Oekraïners terecht kunnen voor informatie. Dit kan op refugeehelp.com
  • Informatienummer Rode Kruis voor hulp vragen en bieden: 070-4455888. Dit is de Nederlandstalige informatielijn van het Rode Kruis voor inwoners die bijvoorbeeld vragen hebben over hoe ze een Oekraïense vluchteling in hun huis verder kunnen helpen.
  • Om vluchtelingen uit Oekraïne en gezinnen waar zij verblijven binnen de gemeente met elkaar in contact te brengen, is de besloten facebook groep ‘Ukrainian refugees in Moerdijk’ opgericht door de gemeente. Wilt u lid worden van de groep? Stuur dan een verzoek in via Facebook. Zoek op ‘Ukrainian refugees in Moerdijk’ of gebruik deze link.
  • Wilt u meer informatie over leefgeld gebruik? Bekijk dan de speciale pagina voor informatie.
  • Inwoners van Moerdijk hebben spullen ingezameld voor de Oekraïense vluchtelingen. Veel vrijwilligers hebben hard gewerkt en daarom is er een ‘winkeltje’ met gratis artikelen. De winkel is bedoeld voor aangekomen vluchtelingen (zowel mensen in gemeentelijke opvanglocaties als opvanggezinnen). Zij kunnen in de winkel terecht voor een basis-garderobe. Het is de bedoeling dat alle vluchtelingen na deze opstart spullen gaan kopen van hun leefgeld. Vluchtelingen kunnen alleen op afspraak langskomen. Adres: Oosterstraat 1 Klundert. Openingstijden:

• Woensdag: 13.00-15.30 uur
    • Zaterdag: 09.30-12.30 uur
  • Meer informatie over het volgen van taallessen, handige links voor kinderen en hulpmiddelen voor vertaling: Taalaanbod voor Oekraïnse vluchtelingen
  • Handig voor de communicatie: een kaart met veel gebruikte woorden in Oekraiens en Nederlands.
  • Voor Oekraïnse kinderen is er een lijst met linkjes naar sprookjes om te lezen, luisteren of kijken. Deze lijst is in het Nederlands en in het Oekraïens.
  • Hoe zorg je er voor -samen met de vluchtelingen die je in jouw huis opneemt- dat het contact tussen jullie goed blijft? Dat de communicatiekanalen open blijven? Daarvoor heeft de stichting Herstelcirkels een hulpmiddel gemaakt. Om zowel gastgevers als vluchtelingen een beetje te ondersteunen. In de tekst staat een verwijzing naar de vertaalkaart.
  • Kinderen van Oekraïense vluchtelingen kunnen naar school. We hebben hierover contact met het basis- en middelbaar onderwijs in onze gemeente. Heeft u vluchtelingen met kinderen in huis? Of weet u waar ze opgevangen worden? Geef het dan door! Aanmelden voor onderwijs kan via het formulier op deze site. Wij nemen zo snel mogelijk contact op.
  • Vanwege de oorlog in Oekraïne zijn vrouwen, kinderen en mannen op de vlucht. Zij zijn kwetsbaar om slachtoffer van mensenhandel en uitbuiting te worden. Veel mensen bieden hulp, maar helaas is niet iedereen te vertrouwen. In deze flyers staan tips voor vluchtelingen (Nederlands, Engels en Oekraïens).
  • Brandveiligheid is niet het eerste waar we aan denken. Maar dat maakt het niet minder belangrijk. Daarom deelt de brandweer in dit document een aantal tips over brandveilig wonen voor uzelf en Oekraïense vluchtelingen die u eventueel opvangt in uw woning.

Zorgverzekering

De zorgkosten van Oekraïense vluchtelingen worden vergoed vanuit de Regeling Medische Zorg Oekraïne (RMO). Je hoeft dus geen zorgverzekering af te sluiten. Op de website van de RMO kun je vinden wat er vergoed wordt vanuit de RMO.