Ga naar de inhoud

Informatieavond 10 juni in De Borgh gaat niet door

De informatieavond over energieprojecten op 10 juni in hotel De Borgh gaat niet door. De nieuwe datum volgt zo snel mogelijk.

Peuk op? Druk uit. Gooi in. 

De gemeente Moerdijk is gestart met de campagne ‘Peuk op? Druk uit. Gooi in.’ in het centrum van Zevenbergen. Met deze campagne wil de gemeente, samen met ondernemers, inwoners en IVN (Instituut voor Natuurbeschermingseducatie), voorkomen dat sigarettenpeuken op straat of in het water terechtkomen.  

Peukenaanpak 

De campagne richt zich op twee dingen: bewustwording en het makkelijker maken van het juiste gedrag, namelijk de sigarettenpeuk in de afvalbak gooien. Veel mensen weten namelijk niet dat een goed uitgedrukte sigarettenpeuk gewoon in de afvalbak mag. Daarom zijn afvalbakken in het centrum voorzien van metalen uitdrukplaatjes en opvallende stickers. Deze helpen rokers herinneren aan de juiste handeling: eerst uitdrukken, daarna weggooien. 

Daarnaast worden op verschillende plekken extra middelen ingezet, zoals een gewrapte afvalbak en borden met de campagneboodschap.  

Waarom deze campagne? 

Sigarettenpeuken lijken misschien klein en onschuldig, maar dat zijn ze niet. Filters bestaan grotendeels uit plastic en breken niet af. In plaats daarvan vallen ze uiteen in microplastics die in de bodem en het water terechtkomen. Ook bevatten peuken schadelijke stoffen die het milieu vervuilen en in de voedselketen kunnen belanden.  

Rond de haven van Zevenbergen liggen relatief veel peuken op straat. Daarom is juist deze locatie gekozen om de aanpak te starten. De peukenaanpak start als pilot in het centrum van Zevenbergen. Op basis van de resultaten wordt bekeken of en hoe de campagne verder wordt uitgebreid binnen de gemeente.

Samenwerking binnen de campagne

De campagne is tot stand gekomen in samenwerking met IVN en wordt breed gedragen door lokale partners. Ondernemers in het centrum, klimaatburgemeesters en betrokken inwoners denken actief mee en helpen bij de uitvoering. 

De aanpak maakt onderdeel uit van de gezamenlijke inzet binnen de Schone Maasdelta en wordt financieel ondersteund door het Europese Treasure-project en de provincie Noord-Brabant.  

Meer lezen over de campagne ‘Peuk op? Druk uit. Gooi in.’? Ga naar: Zo doen we dat – Gemeente Moerdijk (opent in nieuw tabblad)


Deel via: