Reactie gemeente op plan hoogspanningsstation Moerdijk
TenneT en Enexis willen een hoogspanningsstation bouwen tussen Zevenbergen en het dorp Moerdijk. De gemeente Moerdijk heeft de plannen goed bekeken en maakt zich zorgen.
Ter illustratie een beeld van het huidige 380-150 kV-hoogspanningsstation in Diemen. Dit hoogspanningsstation heeft minder capaciteit en ook ontbreekt een 20 kV-middenspanningsstation. Dit station heeft daarom een kleiner oppervlakte van circa 16 ha
TenneT en Enexis, de beheerders van het landelijke en regionale stroomnet, willen een groot gecombineerd hoogspanningsstation bouwen in Moerdijk. Daarvoor kiezen ze tussen twee locaties naast het haven- en industrieterrein aan de kant van dorp Moerdijk: aan de Krukweg of aan de Gorsdijk. De gemeente Moerdijk heeft de plannen bestudeerd en maakt zich zorgen.
Onlogisch en niet goed onderbouwd
Dat het elektriciteitsnet uitgebreid moet worden, staat vast. Maar de keuzes in het plan zijn op een aantal punten onlogisch en niet goed onderbouwd. Die punten heeft de gemeente opgeschreven in een zogenoemde zienswijze: een officiële reactie aan TenneT. In de samenvatting leest u de belangrijkste punten uit de zienswijze.
Zelf ook reageren?
Wilt u zelf ook reageren op het plan? Ook u kunt een zienswijze indienen. Dit kan uiterlijk op donderdag 18 juni 2026. Een zienswijze is geen officieel bezwaar. Het is een reactie die TenneT meeweegt voor een definitief besluit. Tegen het definitieve besluit kan wel officieel beroep worden aangetekend, maar alléén als u eerst een zienswijze hebt ingediend.
Hoe u een zienswijze indient, leest u ook in de samenvatting.