Vragen en antwoorden laadpalen

Eigendom & Onderhoud

Van wie zijn de laadpalen?

Laadpalen zijn geen eigendom van de gemeente maar worden geplaatst en beheerd door een bedrijf. Dit kunnen bijvoorbeeld Allego en Park&Charge zijn. U kunt dit vergelijken met een merk benzinestation. Ieder bedrijf heeft zijn eigen systemen en tarieven. U kunt bij alle laadpalen van deze bedrijven laden.

Wie plaatst de laadpalen in de gemeente?

Park&Charge plaatst de nieuwe laadpalen. Zij hebben een contract met de gemeente. In dit contract staan afspraken over de manier waarop een laadpaal geplaatst wordt en wanneer iemand in aanmerking komt voor een laadpaal.

Wie verzorgt het onderhoud van de laadpalen?

Het bedrijf wat eigenaar is van de laadpalen verzorgt het onderhoud.

Wat moet ik doen bij schade aan de laadpaal of een storing?

Neem dan contact op met de eigenaar. Het storingsnummer staat op de laadpaal en is 24 uur per dag bereikbaar. U kunt storingen of schade niet melden bij de gemeente.

Wie betaalt de laadpalen?

De kosten voor plaatsing en onderhoud zijn voor rekening van de eigenaar van de openbare laadpalen.

Wie kan de gegevens van de laadpalen inzien?

De leverancier van de laadpalen en de gemeente kunnen de verbruiksgegevens van de laadpalen inzien. Hierbij gaat het o.a. om het verbruik, de bezettingsgraad en de tijdstippen waarop geladen wordt. Het is niet mogelijk om te zien wie of welke voertuig opgeladen heeft. Hiermee is de privacy van de gebruiker dus veilig.

Aanvragen van een laadpaal

Hoe kan ik een aanvraag doen voor een laadpaal?

U vraagt een laadpaal aan bij Park&Charge. Dit kan via de website van Park&Charge. Park&Charge kan u meer vertellen over het aanvraagproces en de voorwaarden.

Wie bepaalt of ik in aanmerking kom voor een laadpaal?

Park&Charge toetst of u in aanmerking komt voor een openbare laadpaal. Alleen in bijzondere gevallen wordt de gemeente om aanvullend advies gevraagd. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld individuele gehandicaptenparkeerplaatsen of drukke plekken zoals scholen of winkelcentra.

Wie mag gebruik maken van de laadpaal?

Bij openbare laadpalen mag iedereen opladen. Dus ook mensen die deze niet aangevraagd hebben. Het is niet mogelijk om een plaats te reserveren.

Wanneer wordt een laadpaal geplaatst?

Een laadpaal wordt geplaatst na een aanvraag van een inwoner of op plaatsen waar veel behoefte is aan laadpalen. Bijvoorbeeld bij winkelcentra, sportparken of recreatieplaatsen.

Waarom komt er een laadpaal? Er is geen behoefte aan.

Er komt in de meeste gevallen alleen een laadpaal wanneer iemand in de omgeving een aanvraag heeft gedaan. Hierbij wordt in de wijk een geschikte plaats gezocht. De aanvrager kan dus iemand zijn die in een andere straat woont. Er kan ook een laadpaal geplaatst worden in de buurt van drukbezochte plekken zoals winkelcentra, sportparken of recreatieplaatsen.

Er staat al een laadpaal in de buurt. Krijg ik dan toch een nieuwe?

Wanneer een laadpaal in de buurt nog geschikt is voor meer stroomverbruik, komt er geen nieuwe laadpaal. Wanneer het verbruik van de bestaande laadpaal hoog is of wanneer de laadpaal vaak bezet is, wordt een extra laadpaal geplaatst.

Ik heb een vraag over een aanvraag of afwijzing.

U kunt de voortgang van de aanvraag volgen via de website van Park&Charge. Na uw aanvraag krijgt u een bericht hier dit werkt.

Wat betaal ik voor het opladen bij een openbare laadpaal?

De aanleg van een laadpaal kost u niets. U betaalt alleen voor de stroom die u afneemt. Iedere aanbieder bepaalt zijn eigen tarief. Voor de prijs op dit moment kunt u terecht bij de aanbieder.

Locaties laadpalen

Hoe wordt de plaats van een laadpaal bepaald?

Bij het bepalen van een plaats wordt rekening gehouden met verschillende zaken. Voorbeelden hiervan zijn:

  • De plaats moet zo dicht mogelijk bij de elektriciteitskabels liggen.
  • Er lopen liefst geen kabels onder rijbaan door.
  • De plaats moet goed te vinden zijn. (liefst geen doodlopende straat).
  • Er moet voldoende ruimte zijn voor de laadpaal.
  • Er moet voldoende ruimte zijn voor het voorbijgaan van bijvoorbeeld een scootmobiel of kinderwagen.
  • De plaats ligt liefst niet direct voor ramen en deuren van woningen.
  • Bomen moeten kunnen blijven groeien.

Het is niet altijd mogelijk om de ideale locatie te vinden. In dat geval zal de meest geschikte locatie gekozen worden.

Er staan laadpalen die niet aan de hierboven genoemde zaken voldoen. Hoe kan dat?

In het verleden werd op een andere manier gekeken naar de plaatsing van laadpalen. We leren voortdurend van de ervaringen. Daarom worden eisen aangepast. Bestaande laadpalen worden niet verplaatst.

Kan een laadpaal onder een boom geplaatst worden?

Dat kan. Hierbij zorgen we er wel voor dat de wortelgroei niet gehinderd wordt. De laadpaal wordt dus niet tegen een stam geplaatst.

Waarom krijg ik een laadpaal in de straat? Hier rijdt niemand elektrisch.

Het is mogelijk dat er meerdere aanvragen binnenkomen. Op dat moment wordt gekozen voor een plaats die voor zoveel mogelijk aanvragers op loopafstand ligt. Hierdoor is het mogelijk dat er een laadpaal komt in een straat waar niemand een elektrische auto heeft. Andere wijkbewoners kunnen dan wel van deze laadpaal gebruikmaken. De keuze voor een plaats wordt beoordeeld op wijk en niet op straat.

Ik wil geen laadpaal voor de deur. Kan ik dit weigeren?

Wanneer de laadpaal geplaatst wordt op openbaar terrein kunt u dit niet weigeren. Park&Charge heeft toestemming voor de plaatsing wanneer de gemeente akkoord heeft gegeven voor de locatie. Het is niet mogelijk om hier bezwaar tegen in te dienen.

Waarom worden niet alle vakken gereserveerd?

Afhankelijk van het gebruik van de laadpaal worden er vakken gereserveerd. Hoe drukker de laadpaal, hoe meer vakken er gereserveerd worden. Alleen wanneer er een bord staat is het vak gereserveerd voor opladen. Wanneer er geen bord staat mogen alle auto’s er parkeren, dus ook brandstofauto’s.

Neemt door de plaatsing van een laadpaal de parkeerdruk toe?

Een elektrische auto vervangt vaak een brandstofauto. Hierdoor zal de parkeerdruk nauwelijks toenemen. Wel zal een verschuiving plaatsvinden waar bewoners hun auto parkeren.

Wordt er nagedacht over opladen in nieuwbouwwijken?

Jazeker, in de ontwerpfase worden meteen laadplekken ingepland. Zowel bij nieuwbouw van woningen als bij appartementen.

Handhaving en controle laadpalen

Wanneer mag ik parkeren bij een laadpaal?

Iedereen mag parkeren bij een laadpaal, dus ook brandstofauto’s. Behalve wanneer het parkeervak gereserveerd is voor opladen. Dit wordt dan aangegeven met een bord. In dat geval mag de plek alleen gebruik worden voor het opladen van elektrische voertuigen. Is de accu vol? Dan moet de auto verplaatst worden. Hoe drukker de laadpaal, hoe meer vakken gereserveerd zijn. Onze gemeentelijke handhavers zijn bevoegd om te handhaven.

Wat moet ik doen als de auto opgeladen is?

Dan moet u de auto verplaatsen naar een normaal parkeervak. De meeste elektrische auto’s zijn te koppelen aan een app op een smartphone. De app waarschuwt de bestuurder dat de auto opgeladen is. Op die manier kan de volgende auto van de laadpaal gebruik maken. We zien ook dat in sommige buurten berichtgroepen worden opgezet tussen elektrische rijders. Op die manier kunnen samen makkelijk afspraken worden gemaakt over het gebruik van de laadpaal. De auto laten staan nadat deze volledig opgeladen is wordt ‘laadpaalkleven’ genoemd. Dit laadpaalkleven is hinderlijk voor andere gebruikers en daarom niet toegestaan. Hierop kunnen onze gemeentelijke handhavers controleren.

Is een laadpaal gevaarlijk voor spelende kinderen?

Omdat de meeste laadpalen in woonstraten geplaatst worden, is het mogelijk dat er kinderen zullen spelen in de omgeving. De laadpalen zijn veilig. Het is dus niet mogelijk om een elektrische schok te krijgen. Het is uiteraard niet de bedoeling dat de laadpaal als speeltoestel wordt gebruikt. We vragen ouders om hierop toe te zien.

Wat moet ik doen bij schade aan de laadpaal of een storing?

Neem dan contact op met de eigenaar. Het storingsnummer staat op de laadpaal en is 24 uur per dag bereikbaar. U kunt storingen of schade niet melden bij de gemeente.

Opladen bij de woning

Ik kan laden op eigen terrein. Heb ik een vergunning nodig voor een laadpaal?

Nee, voor het plaatsen van een laadpaal op eigen terrein is geen vergunning nodig. Wanneer u een woning huurt moet u wel toestemming vragen aan de verhuurder.

Kan ik subsidie krijgen voor een oplaadpunt?

Nee, de gemeente geeft geen subsidie voor oplaadpunten.

Ik wil mijn auto opladen vanaf mijn woning. Mag dat?

Dat mag alleen wanneer u uw auto direct bij uw woning kunt parkeren op eigen terrein. Wanneer uw auto op een openbare parkeerplaats staat is dit niet toegestaan. Dit is ook niet toegestaan met hulpmiddelen zoals kabelgoten, matten of armen over het trottoir.

Mag ik voor mijn garage parkeren om de auto op te laden?

Dat mag alleen wanneer u op eigen terrein parkeert. In andere gevallen is parkeren voor een uitrit verboden. Dit is ook niet toegestaan voor uw eigen uitrit.

Kan er een kabelgoot aangelegd worden om mijn laadkabel door te voeren?

Nee, deze vorm van laden is niet toegestaan. U komt waarschijnlijk in aanmerking voor een openbare laadpaal. U kunt deze aanvragen via de website van ParknCharge.

Ik wil mijn auto laden met zelfopgewekte stroom maar kan niet op eigen terrein laden. Wat moet ik doen?

Helaas is het binnen de huidige regels niet mogelijk om te laden. Mochten de regels in de toekomst veranderen dan zullen we dit bekend maken.

Kan ik een afsplitsing krijgen van een openbare laadpaal naar mijn oprit?

Nee, dit is niet mogelijk. U kunt de laadpaal het best aansluiten op uw eigen meterkast. Raadpleeg hiervoor een installateur.

Laden in een parkeergarage

Plaatst Park&Charge ook laadpalen in parkeergarages?

Nee, niet volgens de afspraken met de gemeente. Wanneer u een laadpaal in een parkeergarage wilt kunt u zelf kiezen voor de aanbieder.

Ik heb een plaats in een parkeergarage. Hoe moet ik laden?

U heeft ruimte op eigen terrein. Dat betekent dat u zelf voor een laadoplossing moet zorgen. Ga hierover in gesprek met uw Vereniging van Eigenaren (VvE) of verhuurder.

Mijn VvE of verhuurder wil niet investeren in laadoplossingen. Moet ik het nu zelf betalen?

Er zijn verschillende aanbieders van laadoplossingen die de installatiekosten voor hun rekening nemen. Informeer daarom bij verschillende aanbieders naar de mogelijkheden.

Mijn VvE of verhuurder twijfelt over de plaatsing van laadpalen. Wat moet ik doen?

De Vereniging van Eigenaren (VVE) of verhuurder kan hiervoor onafhankelijk advies aanvragen. Hiervoor is vanaf dit jaar subsidie te krijgen. Deze kan de VvE of verhuurder aanvragen via de website van de Rijksdienst voor ondernemend Nederland.

Laden in een parkeergarage, is dat niet gevaarlijk?

Nee, dit is niet gevaarlijk als de installatie op de juiste wijze is uitgevoerd. Tegenwoordig kunnen laadpalen voorzien worden van een beveiliging tegen oververhitting. Deze schakelt zichzelf dan automatisch uit. Ook kunnen ze aangesloten worden op een brandmeldsysteem. De palen schakelen dan automatisch uit bij een (mogelijke) brand.

Het is natuurlijk ook belangrijk om geen beschadigde laadkabels te gebruiken. Heeft u schade met uw elektrische auto? Laat deze dan eerst door de dealer controleren voordat u deze in een parkeergarage parkeert.

Wat vindt de brandweer hiervan?

Brandbestrijding in een parkeergarage is altijd lastig. Bij een brand in een elektrisch voertuig is dit ook het geval. Het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid heeft daarom aanbevelingen opgesteld om elektrische voertuigen veilig te kunnen parkeren en laden. Kijk hiervoor op de website van het Nederlandse Instituut voor Publieke Veiligheid.

Soorten laadpalen

Wat is het verschil tussen de verschillende laadpalen?

We onderscheiden grofweg drie laadmogelijkheden.

  • Laadpaal aan de woning

Het vermogen is afhankelijk van uw aansluiting en installatie. Laat u hierover adviseren door een installateur.

  • Openbare laadpaal

Deze levert circa 14 kW. Dit betekent dat een auto met een accu van 56 kW ongeveer 4 uur moet laden voor een volle accu.

  • Snellader

Deze kan tot circa 150 kW leveren, de nieuwste snelladers zelfs nog meer. Dit betekent dat een auto met een accu van 56 kW ongeveer 45 minuten moet laden voor een volle accu.

Plaatst Park&Charge ook snelladers?

Nee, zij plaatsen binnen onze gemeente alleen openbare laadpalen. Er zijn nog geen plannen om snelladers te plaatsen op openbaar terrein. U vindt deze wel vaak bij bedrijven of tankstations.

Hoe weet ik welke laadpaal geschikt is voor mijn auto?

Dit is afhankelijk per merk. Raadpleeg uw autodealer voor de mogelijkheden.

Straatbeeld en toekomst laadpalen

Kunnen de verkeersborden niet kleiner of lager geplaatst worden?

Nee, deze moeten voldoen aan wettelijke eisen qua afmeting en hoogte.

Kunnen laadpalen ingebouwd worden in lantaarnpalen?

Dit is erg lastig omdat de laadpalen geen eigendom zijn van de gemeente. In het geval van een aanrijding of storing levert dit onduidelijkheid op. Daarbij staan lantaarnpalen niet altijd op de meest handige plaats. Daarom is er voor gekozen om voorlopig geen laadpalen in te bouwen in lantaarnpalen.

Komen er extra normale parkeervakken?

Nee, er worden geen extra vakken aangelegd om het tekort goed te maken.

Wordt het elektriciteitsnet verzwaard?

Het beheer van het elektriciteitsnet is geen taak van de gemeente. Deze valt onder beheer van Enexis. Zij kunnen antwoord geven op uw vragen.

Hoe ziet de straat er over 30 jaar uit?

Dat kan niemand voorspellen. De technische ontwikkelingen gaan razendsnel. De gemeente probeert een balans te vinden tussen een goede invulling van de energietransitie en de leefbaarheid van de gemeente.