Definitief akkoord over heropenen Haven Zevenbergen

Geplaatst: 7-11-2013

De financiering voor het heropenen van de haven in het centrum van Zevenbergen is rond. De provincies Noord-Brabant en Zeeland, het Waterschap Brabantse Delta en de gemeente Moerdijk sluiten hierover op 21 november een samenwerkingsovereenkomst (SOK). In de SOK staan afspraken over de individuele bijdragen van de partners.

De totale kosten voor de heropening van de haven worden geraamd op 19,8 miljoen euro. De gemeente Moerdijk neemt de taak op zich om de terugkeer van het water in Zevenbergen te realiseren.

Terugkeer water

In 2011 heeft de gemeenteraad akkoord gegeven op het “Masterplan Centrum Zevenbergen”. Dit plan beschrijft een ingrijpende metamorfose van het centrum van Zevenbergen. Meest opvallende ingreep is de terugkeer van het water in de haven, waar de raad in oktober 2012 voor gekozen heeft. Een heropende haven speelt een belangrijke rol in de zoetwateraanvoer voor de regio West-Brabant, Sint-Philipsland en Tholen. De gezamenlijke overheden hebben een  ‘altijd goed’-oplossing gevonden waarbij de Roode Vaart opnieuw door het centrum van Zevenbergen stroomt vanaf de suikerfabriek tot aan het Haveneind. Daar gaat het water via een duiker verder. De terugkeer van het water was altijd de hoogste ambitie in het Masterplan. De afspraken zijn nu rond: op donderdag 21 november tekenen gemeente en de drie andere partijen hiervoor de officiële samenwerkingsovereenkomst. Een akkoord op deze samenwerkingsovereenkomst betekent het definitieve startschot voor de realisatie van het Masterplan.

Samenwerkingsovereenkomst

De financiering van het heropenen van de haven komt voor rekening van Waterschap Brabantse Delta, Provincies Noord-Brabant en Zeeland en het Rijk. Daarbij investeren het Waterschap Brabantse Delta en de Provincie Noord-Brabant respectievelijke 2,5 en 6,3 miljoen euro. De provincie Zeeland draagt daarnaast 1,5 miljoen euro bij. Het Rijk vult de investering, ten slotte, aan met 9,5 miljoen euro. Na een second opinion op het ontwerp en de kostenraming bleken de kosten voor de realisatie lager uit te vallen. Daarom is het projectbudget nu bijgesteld naar 19,8 miljoen euro. De gemeente Moerdijk investeert zelf in de randvoorwaarden om de terugkeer van het water mogelijk te maken. Daarom wordt onder meer de aansluitende openbare ruimte en het marktplein heringericht, in lijn met de ambitie uit het eigen Masterplan. Ook moet de gemeente de parkeercapaciteit vervangen die verloren gaat op de Haven.  
Naast de kostenverdeling regelt de SOK ook nadere afspraken over planning, rolverdeling, financiering, risicoverdeling et cetera. De gemeente wordt de uitvoerende partij, en staat zelf aan het roer om de realisatie binnen het projectbudget van 19,8 miljoen euro zo soepel mogelijk te laten verlopen, rekening houdend met de belangen van omwonenden en ondernemers. Om die reden wordt het inrichtingsplan voor de haven in een interactief proces met de betrokkenen opgesteld. Ook worden met ondernemers en omwonenden afspraken gemaakt over de verschillende fases in de uitvoering. Er worden oplossingen gezocht voor bereikbaarheid en parkeergelegenheid tijdens werkzaamheden om de overlast voor hen te minimaliseren. 
Wethouder Koevoets: “Ik ben heel blij dat we er uit gekomen zijn. Voorop staat voor alle partijen dat we op deze manier een belangrijk watervraagstuk oplossen voor heel de regio West-Brabant en een deel van Zeeland. Als wethouder van Moerdijk ben ik natuurlijk extra blij dat we met dit akkoord het centrum van Zevenbergen – en daarmee de hele gemeente Moerdijk - een enorme boost kunnen geven. Bovendien betekent het investeren van bijna 30 miljoen euro een forse impuls voor de economie en werkgelegenheid in de regio.”

Centrumplan

De haven vormt een onderdeel van het Masterplan Centrum Zevenbergen, Met dit plan wil de gemeente het centrum van Zevenbergen een flinke stimulans geven. Het Masterplan zet een stapsgewijze koers uit voor een ingrijpende metamorfose om te komen tot een levendig centrum van Zevenbergen. Centraal daarbij staan de herinrichting van de haven en de Markt en aandacht voor het versterken van de winkel- en horecastructuur. Bovendien moet het centrum goed bereikbaar zijn, met voldoende parkeergelegenheid, maar bovenal veilig voor voetgangers.
Naast de verandering van het haventracé, wordt de markt heringericht met het oog op horeca en als verblijfsruimte. Op de locatie Markt/Molenstraat/Doelstraat wordt een woon-winkelcomplex gebouwd met appartementen, een supermarkt en een ondergrondse parkeergarage. Op de deellocatie Stoofstraat wordt een nieuwe  entree voor het centrum ontwikkeld. Er wordt een appartementencomplex gebouwd, dat ook een plek biedt aan kleine bedrijfsruimte, zoals voor horecagelegenheden.

Kasteeltuin

Met het sluiten van de SOK en daarmee de terugkeer van het water moet er een oplossing gevonden worden om de parkeerruimte te compenseren die verloren gaat doordat de haven open gegraven wordt. Eerder had de gemeente het voornemen om dat volledig op te vangen in de nieuw te bouwen parkeergarage op de deellocatie Mark/Molenstaat/Doelstraat. Bij de verdere uitwerking van de plannen kwam de locatie Kasteeltuin in beeld, in eerste instantie als tijdelijke parkeervoorziening tijdens de verbouwing van het centrum. Maar bij nader onderzoek bleek de locatie ook als permanente parkeervoorziening geschikt te maken te zijn. Deze oplossing heeft drie grote voordelen: De toekomstige parkeergarage aan de Markt hoeft hierdoor niet twee maar slechts een laag diep te zijn, wat een besparing oplevert van ruim 3 miljoen euro. Bovendien is het door de inzet van de Kasteeltuin als parkeervoorziening mogelijk om af te zien van betaald parkeren in het gehele centrum van Zevenbergen. De Kasteeltuin is een plek van historische waarde voor Zevenbergen. Bij de inrichting wordt die kwaliteit van het gebied benadrukt. Voor de ontwikkeling van de Kasteeltuin wordt 1,2 miljoen euro gereserveerd.
Wethouder Kamp: “We hebben inmiddels een principeakkoord bereikt met Surplus over de aankoop van het gebied. Het toevoegen van de Kasteeltuin aan de plannen, is een aanwinst voor het centrum. We besparen geld, en kunnen een extra locatie aanpakken. Het wordt niet zomaar een parkeerplaats, we kunnen er echt iets moois van maken. Een kasteeltuin waardig. Bovendien kunnen aan de zijde van de Neerhofstraat enkele woningen gebouwd worden, na het vertrek van de Neerhofschool naar Bosselaar-Zuid. De ontwikkeling biedt ook nog eens kansen voor een betere ontsluiting van het centrum.”

Projectrisico’s beperkt

De totale gemeentelijke bijdrage aan het Masterplan is 10 miljoen euro. Dat geld wordt besteed aan de deellocatie Markt/Molenstraat/Doelstraat, de herinrichting van de openbare ruimte rond de haven, en op de Markt, en aan de ontwikkeling van de Kasteeltuin. Daar zit zoals gezegd geen geld voor de terugkeer van het water in. Wel wordt er binnen dat bedrag een reservering gemaakt van maximaal 1,9 miljoen euro voor het geval de kosten voor de haven boven de 19,8 miljoen euro uitkomen. Op nadrukkelijk verzoek van de gemeenteraad is bij het opstellen van de SOK namelijk aandacht besteed aan het afdekken van gemeentelijke risico’s. Bij de uitvoering van het project wordt er uiteraard gestuurd op realisatie van het project binnen het projectbudget van 19,8 miljoen euro. De risicoreservering hoeft dan niet (of niet geheel) gebruikt te worden.

Vervolgproces

De SOK wordt ondertekend op 21 november, dat is onder voorbehoud van instemming van de gemeenteraad van Moerdijk. De raad beslist over de SOK tijdens de raadsvergadering van 12 december. De partijen streven naar een spoedige realisatie. De indicatieve planning voor het heropenen van de Roode Vaart is als volgt:
2014: programma van eisen, opstellen inrichtingsplan (incl. Markt), opstarten planologische procedure;
2015: afronden planologische procedure;
2016: opstellen bestekken, aanbesteding, voorbereiding uitvoering;
2017: realisatie en oplevering.

Naar verwachting worden voor de deellocaties Kasteeltuin/Neerhof en Markt/Molenstraat/Doelstraat medio 2014 nadere voorstellen voorgelegd aan de gemeenteraad.

Investeringen Masterplan