Aziatische hoornaar gezien? Meld het!

De Aziatische hoornaar is een grote wesp die schadelijk is voor bijen, hommels en andere insecten, maar ook voor fruit aan bomen en struiken. In februari ontwaken de koninginnen uit hun winterslaap en ontstaan de eerste nesten. Ziet u een Aziatische hoornaar? Meld het dan!

De Aziatische hoornaar is een wesp die niet in Nederland thuishoort, maar hier sinds een aantal jaar wel rondvliegt, ook in de gemeente Moerdijk. Om zijn larven te voeden, vangt deze hoornaar veel honingbijen, wilde bijen en andere insecten. Daarom wordt hij in de hele Europese Unie bestreden.

Verschillende hoornaars

De Aziatische hoornaar is een flinke wesp: bijna 2 keer zo groot als een gewone wesp of honingbij. Hij is vrijwel geheel zwart met een roodbruine streep op het achterlijf en poten met gele uiteinden. Dat onderscheidt hem ook van de Europese hoornaar: die is nog een beetje groter dan de Aziatische, maar heeft opvallend rode poten, veel rood aan de kop en borst en geel en zwart op bijna zijn hele achterlijf. De Europese hoornaar doet geen kwaad, de Aziatische wel. Daarom is het belangrijk dat hij bestreden wordt.

Nesten herkennen

Karin van Rosendaal, imker in Heijningen, legt uit: “In het voorjaar, tussen februari en mei, maakt de koningin een nest. Dat is ongeveer zo groot als een flinke tennisbal, 8 tot 12 cm, en zit op een hoogte tot 3 meter in bijvoorbeeld een heg, tegen een plafond van een overkapping, in een schuurtje of vogelhuisje. In juni of juli wordt dit primaire nest te klein en maken ze een nieuw nest op 20 of 30 meter hoog in de boom, ter grootte van een basketbal of skippybal. Vanaf oktober vliegen de jonge koninginnen uit. Die worden bevrucht en zoeken een overwinterplek. Daarna sterft het nest uit en in het voorjaar begint de cyclus opnieuw.”

Maak een melding!

Help mee en bescherm onze bijen, hommels, insecten en fruitbomen! Ziet u een Aziatische hoornaar? Maak er een foto van als dat lukt, ga naar de website van Waarneming en maak een melding. Lokaal melden kan ook: neem contact op met Karin van Rosendaal via (06) 22 77 44 77 of mail naar info@derashoeve.nl.

Een lokale imker komt kijken en neemt maatregelen. Verwijder het nest niet zelf. Als de Aziatische hoornaar met rust wordt gelaten is hij niet gevaarlijk, maar als je te dicht bij het nest komt, kunnen ze agressief worden.

Hoornaar.JPG