Samen voor een schone straat

Een fijne buurt creëer je samen, met alle mensen die er wonen. De gemeente Moerdijk onderhoudt het groen, maar als het onkruid flink groeit, zijn helpende handen welkom.

In een schone, nette buurt is het fijn wonen. Daar werkt de gemeente aan, bijvoorbeeld door regelmatig de straten te vegen, zodat onkruid minder kans krijgt. Maar veel Moerdijkers helpen ook zelf een handje mee. Ze vegen bijvoorbeeld hun brandgang, halen onkruid weg op de stoep en verzorgen hun voortuin, zodat de straat er mooi uitziet. Daar zijn we als gemeente blij mee.

Samen tegen onkruid

Natuurlijk is de gemeente zelf ook dagelijks aan de slag met het onderhoud. Dag in, dag uit werken tientallen mensen eraan om de buurten in onze grote gemeente netjes te houden.

“Dat er nergens onkruid mag staan, is een misverstand”, legt wethouder Jack van Dorst uit. “Hoe netjes het eruit hoort te zien, is door de gemeenteraad bepaald. In woonwijken geldt onderhoudsniveau B: dat wil zeggen dat er op de stoep onkruid te zien mag zijn. Ook de grasvelden hoeven er niet perfect bij te liggen. In het centrum van een dorp of stad moet het netter zijn, met weinig onkruid. Op een bedrijventerrein of in het buitengebied mag het juist wat rommeliger ogen.”

Zo doen we dat

In veel buurten steken mensen zelf een handje toe als ze onkruid zien op de stoep. En dat is fijn, want op die manier houden we samen de straten netjes. Onder het motto “Zo doen we dat” houdt de gemeente eens per jaar bedankacties voor mensen bijdragen aan een nette straat. Buren die samen hun straat netjes houden, kunnen een buurtbezem aanvragen en een stoeptegel die laat zien dat de bewoners samen zorgen voor een schone straat.