Hoe voorkomt u dat u telefonisch wordt opgelicht?

Geplaatst: 18-12-2023

Afgelopen periode zijn er weer meldingen gedaan over oplichters die telefonisch actief zijn in onze gemeente. Een aantal inwoners kreeg een telefoontje van iemand die zei van een bank te zijn, met de melding dat er een groot bedrag zou zijn afgeschreven van hun bankrekening. Met daarna onder andere de vraag naar de pincode en of een zogenaamde medewerker de bankpas mocht komen ophalen. Een typisch en duidelijk geval van oplichting, oftewel ‘bank spoofing’. Wat kunt u doen om te voorkomen dat u op deze manier wordt opgelicht?

Het belangrijkste: een bank vraagt nooit aan de telefoon of in een tekstbericht om uw bankpas, pincode of geld. Het kan inderdaad lijken alsof uw bank belt, omdat het nummer hetzelfde is dat van uw bank. Maar in werkelijkheid hebben criminelen het nummer vervalst (gespooft).

Wat moet u doen?

  • Hang meteen op, of klik weg en bel uw bank via het openbare, officiële nummer dat u zelf heeft opgezocht om wat u is verteld te checken en te melden;
  • Geef nooit uw bankpas af en stuur ‘m ook nooit op, ook niet doorgeknipt;
  • Ga ook nooit in op mails of sms’jes van banken die vragen op een link te klikken;
  • Maak niet alleen een melding bij uw bank, maar doe ook aangifte bij de politie (telefoon: 0900-8844 of online via de website van de Politie, klik daarna op ‘Aangifte of melding doen’).

Meer weten?

Kijk op de website van Veilig Bankieren.