Aanleg glasvezel

Inwoners van de gemeente Moerdijk kunnen zich klaarmaken voor de komst van glasvezel in de hele gemeente. Dit gebeurt stap voor stap om overlast zoveel mogelijk te beperken. Hierbij worden niet alleen de kernen aangesloten op het glasvezelnetwerk, maar ook het buitengebied. De werkzaamheden worden, in opdracht van E-Fiber, uitgevoerd door NKM.

Meer informatie is te vinden op e-fiber.nl/moerdijk.

Veelgestelde vragen glasvezel in Moerdijk

1. Klopt het dat in de hele gemeente Moerdijk glasvezel wordt aangelegd? 

Ja. Het bedrijf E-fiber heeft aangegeven een glasvezelnetwerk aan te leggen in alle dorpen, steden en het buitengebied van de gemeente Moerdijk. Als inwoner beslist u zelf of u een aansluiting wilt.

2. Is de gemeente de opdrachtgever van E-fiber?

Nee. Een glasvezelaanbieder kiest zelf waar hij een netwerk aanlegt. Gemeenten moeten die aanleg op basis van landelijke en Europese wet- en regelgeving gedogen. 

3. Krijg ik automatisch een aansluiting op het glasvezelnetwerk?

Nee. Het netwerk wordt aangelegd in de straat. De aansluiting naar uw huis wordt alleen gemaakt als u voor de aanleg een abonnement afsluit bij één van de providers die via het E-fibernetwerk zijn diensten aanbiedt.

4. Wanneer zijn de werkzaamheden in mijn wijk?

Aannemer NKM legt in opdracht van E-fiber het glasvezelnetwerk aan. De planning staat op de website van E-fiber: https://www.e-fiber.nl/planning-gemeente-moerdijk/ 

5. Wordt er gegraven in mijn voortuin?

Meestal niet. NKM, de aannemer die het netwerk aanlegt voor E-fiber, ‘schiet’ de glasvezelkabel onder de tuin of oprit door. Dit gebeurt met een zogenoemde tuinboring. Soms is het beter of veiliger om te graven. De aannemer bekijkt dit per adres. Als er gegraven moet worden, wordt dit volgens E-fiber van tevoren met u besproken.

6. Moet ik verplicht overstappen naar glasvezel?

Nee, u kiest zelf. Uw huidige (kabel)aansluiting blijft gewoon liggen als er glasvezel komt in uw straat. Dus u kunt zonder problemen bij uw huidige aanbieder van televisie/internet/telefonie blijven. 

7. Als ik nu glasvezel neem, kan ik dan later nog terug naar kabel?

Ja. De kabelaansluiting blijft gewoon liggen. U stapt dan wel weer over van provider en hebt waarschijnlijk nieuwe apparatuur nodig, zoals een router en decoder.

8. Is glasvezel beter dan kabel?

Dat hangt af van uw persoonlijke situatie. Internetten via glasvezel gaat vaak het snelst. Verder is bij glasvezel de uploadsnelheid altijd even hoog als de downloadsnelheid, terwijl bij kabel en dsl de uploadsnelheid meestal lager is. Een hoge uploadsnelheid is vooral handig als u vaak grote bestanden op internet zet of regelmatig videobelt. Op internet vindt u onafhankelijk advies over de voor- en nadelen van glasvezel, bijvoorbeeld bij de Consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/glasvezel-voordelen-nadelen-aanbieders.

9. Hoeveel kost een glasvezelaansluiting?

De aansluiting op het glasvezelnetwerk is gratis als u een abonnement neemt nu het netwerk wordt aangelegd. Wie later overstapt, betaalt een zogeheten vastrechtvergoeding aan E-fiber. Die bedraagt volgens het bedrijf minimaal €450.

10. Is tv-kijken en internetten via glasvezel duurder dan via de kabel?

Het kan duurder zijn, maar ook goedkoper. Dat hangt af van het abonnement dat u op dit moment heeft, en het abonnement dat u kiest als u overstapt naar glasvezel. Op de website van E-fiber kunt u pakketten vergelijken: https://www.e-fiber.nl/vergelijker 

11. Uit welke providers kan ik kiezen als ik overstap naar glasvezel

?E-fiber is een open netwerk: alle providers kunnen via E-fiber hun diensten aanbieden als ze dat willen. Op dit moment is er in Moerdijk keuze uit 9 providers. Op de website van E-fiber kunt u pakketten vergelijken: https://www.e-fiber.nl/vergelijker 

12. Wat is voor mij de beste provider?

Die keus moet u zelf maken, op basis van uw eigen wensen en voorkeuren. De gemeente kan u hierover niet adviseren. 

13. Ik zit nu bij KPN of Ziggo, maar die hebben geen contract met E-fiber. Wat nu?

KPN en Ziggo hebben op dit moment geen contract met E-fiber. Als u klant bent bij KPN of Ziggo en wilt overstappen naar glasvezel, moet u dus overstappen naar een andere provider.Als u overstapt, kunt u uw telefoonnummer meenemen. Uw KPN-mailadres kunt u ook behouden: KPN biedt daarvoor een (betaald) e-mail-only-abonnement. Of Ziggo dit ook biedt, is de gemeente Moerdijk niet bekend. Bel daarvoor met de klantenservice van Ziggo.

14. Kan de gemeente ervoor zorgen dat KPN en Ziggo ook op het glasvezelnetwerk komen?

Nee. Dat is een zaak tussen KPN en Ziggo en E-fiber. De gemeente is hierin geen partij. 

15. Heb ik nog al mijn tv-zenders als ik overstap naar glasvezel?

Volgens E-fiber komen de zenderpakketten overeen met de pakketten van andere providers in de markt. Maar als u specifieke zenders belangrijk vindt, raden we aan om goed te checken dat deze zenders in uw nieuwe pakket zitten voordat u overstapt.Informatie over de pakketten vindt u op de website van E-fiber: https://www.e-fiber.nl/vergelijker en via vergelijkingswebsites op internet.

16. Mijn vraag staat niet in deze lijst. Wat nu?

  • Op de website van E-fiber staat een uitgebreid overzicht van vragen en antwoorden. Over glasvezel in het algemeen en de aanleg van het netwerk, maar ook over overstappen, de providers en de pakketten. Kijk daarvoor op https://www.e-fiber.nl/faq/
  • U kunt rechtstreeks contact opnemen met E-fiber met uw vraag. De contactinformatie vindt u op https://www.e-fiber.nl/contact/ 

Als u naar de gemeente belt met een vraag over glasvezel, wordt u doorverwezen naar E-fiber. De gemeente is geen opdrachtgever. De gemeente moet de aanleg van het netwerk gedogen en is alleen betrokken bij de uitvoering van de aanleg van het netwerk. E-fiber gaat over de planning, de aanleg en de contracten met providers. Als u een vraag heeft, is E-fiber dus de partij waar u moet zijn.