Hulp voor kinderen van gedupeerde ouders

Is jouw vader of moeder gedupeerde van de Toeslagenaffaire? En heb je hulp nodig bij school of werk? Wil je advies over geldvragen? Of zit je niet zo lekker in je vel en wil je daarover praten? Dat is heel normaal. En kan allemaal. Dit noemen we brede ondersteuning.

Welke hulp kunnen wij bieden?

Kinderen van gedupeerde ouders hebben recht op brede ondersteuning van de gemeente. Brede ondersteuning is hulp. Hulp op allerlei onderdelen van je leven. Samen kijken we welke hulp er nodig is voor een nieuwe start voor jou (en jouw gezin).

Wie gaat je helpen?

In onze gemeente werkt een team van medewerkers die veel weten over de toeslagenaffaire en over de hulp die aangeboden kan worden. Samen maken jullie een plan van aanpak. Hierin staan alle afspraken over de hulp die je krijgt. Heeft je vragen? Dan kunt u die altijd aan de medewerker stellen.

Heb je hulp nodig? Bel dan  14 0168 en vraag naar Simone Buijs of Mathilde van den Bos. Stuur je liever een mail? Dat kan naar toeslagenaffaire@moerdijk.nl. We kijken samen met jou hoe we je het beste kunnen helpen.

Het team toeslagenaffaire Is telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag donderdag en vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.

Kan ik gebruik maken van de Kindregeling?

Wanneer je recht hebt op de kindregeling ontvang je vanzelf een brief van de Belastingdienst. Op de website van de Belastingdienst lees je meer over wanneer en hoe de brieven worden verstuurd.

Voor de kindregeling moet je voldoen aan twee voorwaarden:

1. Je ouder(s)/verzorger(s) zijn vastgesteld gedupeerde(n). Dit is aan je ouder(s)/verzorger(s) bevestigd met een brief.
  2. Je valt binnen de leeftijdsgrens:
    • Op 1 januari 2005 was je maximaal 20 jaar oud
    • Je bent uiterlijk geboren op 5 november 2022.

Voldoe je niet aan deze voorwaarden maar wil je toch graag hulp. Dan helpen we je ook graag verder. Neem dan contact op met het Centrum Jeugd en Gezin (tot 18 jaar) of Wmo-loket (vanaf 18 jaar), telefoonnummer 140168.

Kan ik mijzelf aanmelden voor hulp of moet dit samen met mijn ouders?

Als je 16 jaar of ouder bent, mag je jezelf aanmelden bij de gemeente. Als je jonger bent dan 16 jaar kan je dit samen met ouders en/of verzorgers doen. Is dit door jouw persoonlijke omstandigheden niet mogelijk? Meld je dan zelf aan en bespreek dit met het hulpteam.