Wat mag bij het gft?

Mag het op je bord? Dan mag het bij het gft.

Dat tuinafval en schillen in de gft-container mogen, weten veel mensen wel. Maar etensrestjes belanden vaak nog bij het restafval. Zonde, want restafval is duurder om te verwerken. En van die etensrestjes maakt de afvalverwerker prima compost.

Gft scheiden doen we allemaal al jaren. En dat is heel goed, want van gft-afval wordt compost gemaakt, dat boeren op hun land kunnen gebruiken. Restafval wordt verbrand. Dat is duurder dan gft composteren. Aangezien de daadwerkelijke kosten voor de afvalverwerking worden doorberekend in de afvalstoffenheffing, wordt die heffing onnodig hoog als recyclebaar afval bij het restafval belandt. Afval scheiden is dus niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.

Van mosselschelp tot pindadop

Wat mag er allemaal in de groene container? Restjes eten en kliekjes, gekookt en ongekookt mogen erin. Ook doppen van pinda’s, walnoten en andere noten horen in de groene bak. Net als botjes, bijvoorbeeld van kip of spareribs, en schelpen, zoals die van mosselen of oesters. Kaas mag erin, natuurlijk wel zonder de plastic korstjes. Eigenlijk geldt: mag het op je bord? Dan mag het ook bij het gft.

Keukenrestjes

In de keuken zijn nog meer restjes die bij het gft mogen. Visgraten en eierschalen bijvoorbeeld. Een koffiefilter met koffiedik en koffiepads voor een Senseo-apparaat. Maar let op: cups voor een Nespresso of Dolce Gusto-apparaat horen bij het restafval, want die zijn van plastic of metaal. Theezakjes mogen juist wel bij het gft, want fabrikanten hebben afgesproken dat ze daar geen plastic meer in verwerken. Haal je een keukenpapiertje door de koekenpan voor je hem afwast? Ook dat papiertje mag gewoon bij het gft.

Wat mag er niet in?

Soms belandt er afval in de gft-bak dat er juist niet in hoort. Honden- en kattenpoep bijvoorbeeld, dat moet bij het restafval. Anders kunnen via de compost dierziektes worden overgedragen. Het geldt ook voor kippenmest, duivenmest, menselijke uitwerpselen (bijvoorbeeld babypoep uit een luier) en alle soorten kattenbakkorrels: die moeten altijd bij het restafval. De enige mest die wél in de groene bak mag, zijn de uitwerpselen van kleine huisdieren, zoals hamsters of cavia’s, samen met het zaagsel, stro of hooi.

Even checken

Twijfelt u over wat er in de groene bak mag? Zoek het op in de Afvalscheidingswijzer.